16.8.–1.9.
2013

Toiminnanjohtajan tervehdys

Katselen, kuuntelen, katson ja kuulen

Kuva. Kuvas(c) Sasa Tkalcansa kuva. Kuvassa kuvan kuva. Mitä tahansa teemmekään, jätämme kuvajäljen. Kun näemme itsemme kuvasta, tiedämme olevamme olemassa. Osaamme asettua kuvaan sonnustautuen näyttäviin ilmeisiin, ikuisuutta varten. Kuin ylpeä Narkissos, joka näkee vedestä kuvajaisensa. Vihdoinkin joku hänen arvoisensa! Narkissos rakastuu itseensä ja lopulta peilikuvaansa ihaillessaan hukkuu lampeen.

Juhlaviikkojen ohjelmassa kaikkiin eri taiteenaloihin liittyy tavalla tai toisella liikkuva kuva. Philip Glass Ensemble säestää upeaa Koyaanisqatsi-kulttielokuvaa, koko perheen kinokonsertissa nähdään Disneyn ainutlaatuinen Fantasia. Berliinin Volksbühne-teatterin esitys käyttää hyväkseen live-videota kuten myös Kiss & Cry, huikea risteytys sormibalettia ja riipaisevaa rakkauselokuvaa.

Ja kuitenkin: niin kuin silmän lisäksi ihmisellä on korva, Narkissoksen parina on Ekho. Rakkaudessaan torjuttu nymfi vetäytyy vuorille, riutuen, kunnes hänestä jää jäljelle pelkkä ääni. Muistutuksena tästä Juhlaviikkojen elokuinen Helsinki soi. Soiva kaupunki –tapahtumien sarjassa Helsinki koetaan korvan kautta. Kauppatorilla sumutorviorkesteri, kuorot ja kuumailmapallot soittavat festivaalin alkufanfaarin. Taiteiden yönä meren rantaan pystytetään satoja tuulessa soivia instrumentteja, ja Iltasoitto kaikuu kaupungin torneista.

Tervetuloa juhlimaan!

Erik Söderblom
Toiminnanjohtaja, Helsingin juhlaviikot

 

Erik Söderblom (s. 1958) aloitti musiikin opintonsa klassisen musiikin parissa instrumentteinaan sello ja piano. Opiskeltuaan aluksi Helsingissä filosofiaa, musiikkitiedettä ja taidehistoriaa Söderblom jatkoi Müncheniin opiskelemaan oopperaohjausta August Everdingin johdolla. Vuosina 1982–1985 hän toimi Helsingin Kamarijousten johtajana ja opiskeli samaan aikaan teatteriohjausta Teatterikorkeakoulussa, josta valmistui vuonna 1987.

Vuosina 1988–1990 Söderblom toimi Turun Kaupunginteatterin ohjaajana. Vuonna 1990 hän siirtyi Helsinkiin kehittämään vastaperustetun Q-teatterin toimintaa yhdessä sukupolvensa eturivin teatterintekijöiden kanssa. Q-teatterissa toteutui monia merkittäviä esityksiä, kuten Dostojevskin Kirjoituksia kellarista, Shakespearen Hamlet ja Loppiaisaatto sekä Tolstoin Sota ja rauha, jotka myös vierailivat useilla festivaaleilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Q-teatteri esitti myös paljon uutta suomalaista draamaa.

Q-teatterin puheenjohtajana ja taiteellisena johtajana Söderblom toimi vuosina 1996–2002. Söderblomin aloitteesta Q-teatteri perusti kansainvälisen Baltic Circle -teatterifestivaalin, jonka ensimmäisenä taiteellisena johtajana hän myös toimi.

Q-teatterissa tekemiensä produktioiden lisäksi Söderblom on ohjannut teatteria ympäri Suomea ja ulkomailla. Hänen puhutuin kansainvälinen ohjaustyönsä on palkittu esitys Jouko Turkan näytelmästä Connecting People Tallinnan Von Krahli -teatteriin.

Viime vuosina Söderblom on löytänyt tiensä takaisin oopperan pariin. Hän on mm. ohjannut palkitut esitykset Mozartin oopperoista Ryöstö Seraljista ja Figaron häät Poruin Oopperaan ja ison mittakaavan ulkoilmaesityksen Wagnerin oopperasta Lentävä hollantilainen Turkuun. Söderblomia on myös kehuttu hänen Suomen Kansallisoopperalle tekemistään nykyoopperaohjauksista, joista mainittakoon esim. Tapio Tuomelan ja Paavo Haavikon Äidit ja tyttäret. Vuoden 2008 Juhlaviikoille hän ohjasi Veli-Matti Puumalan oopperan Anna Liisa. Hänen viimeaikaisista töistään mainittakoon Turun kulttuuripääkaupunkivuoden puitteissa marraskuussa 2011 toteutunut Mikko Heiniön ja Juha Siltasen ooppera Eerik XIV.

Söderblomin merkitys teatteripedagogina on merkittävä. Vuosina 1998–2002 hän toimi maineikkaan musiikkiteatteriohjelman johtajana Turun ammattikorkeakoulussa. Vuodesta 2001 vuoteen 2009 hän toimi näyttelijätyön professorina Teatterikorkeakoulussa.

Helsingin juhlaviikkojen toiminnanjohtajana Erik Söderblom on toiminut vuodesta 2009.